Jak budować listy kontaktów potencjalnych klientów
e-sklepu?

“Regularne wysyłanie newsletterów z aktualną ofertą e-sklepu do osób, które kiedykolwiek dokonały zakupu jest niemal oczywiste. A co z osobami, które tylko odwiedzają stronę e-sklepu, przeglądają ofertę i ją opuszczają? Czy warto komunikować się również z nimi? Jeśli tak, to jak przekonać ich do pozostawienia adresu email?

Zapewnie większość e-sklepów prowadząc działania email marketingowe ogranicza się do najprostszej metody – wysyłki newslettera z aktualną ofertą do klientów, którzy chociaż raz dokonali już zakupu. Jest to jeden z najprostszych sposobów prowadzenia kampanii email marketingowej. Bowiem klient kupując produkt podał adres email, wyraził zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, więc wystarczy zebrać najnowsze produkty do jednej wiadomości i wysłać ją do całej listy klientów.

Można jednak niskim nakładem pracy poszerzyć działania komunikacyjne o grupę potencjalnych klientów – osób, które nie dokonały jeszcze zakupu, nie umieściły nawet nic w koszyku, ale odwiedziły stronę e-sklepu, aby poznać ofertę lub porównać ją z konkurencją.

Czy z tej mąki będzie chleb?

Wiele osób może zadawać sobie pytanie czy warto poświęcać czas i energię na komunikację z osobami, które tylko odwiedziły stronę e-sklepu w poszukiwaniu danego produktu, którego w dodatku mogły nie znaleźć? Oczywiście, że tak!

Jeśli potencjalny klient trafił na stronę e-sklepu np. z wyszukiwarki internetowej, porównał ceny lub ofertę ze sklepami konkurencyjnymi i wrócił do pozostałych wyników wyszukiwania, to można uznać, że został on stracony. Można także założyć, że nie wróci on już więcej do e-sklepu, bo mógł np., nie zapamiętać jego nazwy lub znalazł tańszy towar w innym sklepie. Zatem nawiązanie z nim kontaktu za pomocą wiadomości email może okazać się jedynym skutecznym rozwiązaniem, dzięki któremu potencjalny klient może nie tylko wrócić na stronę e-sklepu, ale również dokonać zakupu.

Podstawowym warunkiem (a czasami i problemem) rozpoczęcia komunikacji z potencjalnym klientem jest uzyskanie jego adresu email. Jest jednak na to kilka skutecznych sposobów.

Czasami najprostsze metody są najbardziej skuteczne

Najprostszą i jednocześnie najczęściej wykorzystywaną metodą jest oczywiście umieszczenie formularza zapisu na stronie głównej e-sklepu. Może on ograniczać się do tylko dwóch pól – imienia oraz adresu email. Te dwie informacje wystarczą Ci do rozpoczęcia komunikacji. Formularz może być również umieszczony w formie pop-up’u, który będzie wyświetlać się w momencie, gdy osoba będzie chciała opuścić stronę.

Można również poprosić o pozostanie ze sklepem w kontakcie podczas wyświetlania wyników wyszukiwania produktów. Może to być komunikat w stylu: Nie znalazłeś tego czego szukałeś? Daj nam jeszcze jedną szansę, zostańmy w kontakcie- plus miejsce na wpisanie adresu email.

Rabaty, zniżki, promocje? Kto ich nie lubi!?

Nawet osoby, które stronią od podawania komukolwiek swojego adresu email potrafią zmienić zdanie na dźwięk słów ‘rabat’ lub ‘promocja’. Dlaczego w takim razie nie dać każdej osobie zapisującej się z poziomu strony głównej jednorazowego rabatu? Będzie ona skłonna nie tylko zostawić swój adres email, ale również chętniej kupi produkt, którego właśnie szuka.

Subskrybenci są grupą wybraną

Z kolei innym sposobem na przekonanie osób odwiedzających stronę e-sklepu do pozostawienia adresu email może być informacja, że subskrybenci newsletterów to osoby, które mogą liczyć na szczególne względy. Oprócz najnowszych ofert będą oni otrzymywać dodatkowe rabaty lub brać udział w promocjach. Warto podkreślić, że będą one przeznaczone tylko dla subskrybentów newslettera.

Konkurs jest dobry na wszystko

Można również spróbować zbudować listę kontaktów w mniej oficjalny sposób – organizując konkurs. Może on dotyczyć niemal wszystkiego, od nowego hasła promocyjnego dla sklepu, aż po recenzję jednego z produktów sklepu. Ważne jednak, aby jedną z kluczowych informacji jakie trzeba podać był adres email. Trzeba pamiętać, aby w regulaminie konkursu zawrzeć informację, że osoba biorąca udział w konkursie wyraża zgodę na otrzymywania informacji handlowych za pomocą poczty email. Można to również rozwiązać dodając przy polu do wpisywania adresu email taką samą klauzulę.

Poradnik zakupowy w zamian za adres email

Wiele e-sklepów sprzedaje produkty specjalistyczne np. sprzęt wędkarski, aparaty fotograficzne lub akcesoria do joggingu. Niektórzy potencjalni klienci mogą nie mieć jeszcze wiedzy na dany temat i przeglądają oferty e-sklepów, aby zdobyć więcej informacji o danych produktach. Można wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i przygotować poradnik zakupowy – zawierający informacje o produktach, które są niezbędne na początku, na co należy zwrócić uwagę kupując pierwszą np. pierwszą wędkę, itp. Oczywiście taki poradnik będzie możliwy do pobrania za darmo w zamian za adres email. Forma poradnika jest bardzo szeroka. Mogą to być również informacje typowo użytkowe, o których warto pamiętać jako początkujący wędkarz lub fotograf.

Jest to oczywiście tylko kilka propozycji, które można modyfikować i rozwijać w zależności od rodzaju sprzedawanego asortymentu. Zazwyczaj zainteresowanie internauty ofertą e-sklepu i ‘ściągnięcie’ go na stronę wiąże się z nakładem pracy oraz środkami finansowymi. W takim razie jeśli potencjalny klient odwiedzi już jego witrynę to lepiej nie zmarnować tej okazji i próbować pozostać z nim w kontakcie, który może zaowocować zakupami w przyszłości.”

Źródło

  • Stwórzmy wspólnie coś niesamowitego!!

    Design Solutions, ul. Jesionowa 58/7, 50-504 Wrocław, +48 602 174 927, biuro@designsolutions.pl

  • Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.






    Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.






    Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.




    Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy mogli lepiej się poznać.


    Dołącz CV: