Spis treści:

  1. Co to jest UX?
  2. Dlaczego UX jest ważny przy tworzeniu strony internetowej?
  3. 6 najważniejszych zasad UX
  4. Hierarchia na stronie
  5. Czytelne bloki tekstowe
  6. Zrozumiała wiadomość
  7. Przejrzysty interfejs
  8. Szybkie ładowanie
  9. Minimalizm

Czy wiesz, że dobre relacje z klientami zwiększają sprzedaż, a przede wszystkim lojalność wobec Twojej firmy? Dlatego trzeba o nie zadbać nie tylko poprzez stały kontakt z kupującymi, ale także przy tworzeniu strony internetowej. Odpowiednia struktura strony internetowej, a także zawarte w niej treści zwiększają pozytywne wrażenia użytkowników, więc dowiedz się, czym jest UX!

Twoja strona internetowa lub sklep internetowy muszą stać się miłym i przyjaznym miejscem spędzania czasu przez użytkowników. UX Ci w tym pomoże, ponieważ to właśnie te zasady stawiają odwiedzających na pierwszym miejscu, a przede wszystkim sprawiają, że strona internetowa jest naprawdę gościnna.

Co to jest UX?

W sensie dosłownym UX (user experience) oznacza “doświadczenia użytkownika”. Brzmi to trochę enigmatycznie, prawda? Cóż, UX obejmuje wszystkie doświadczenia – zarówno pozytywne, jak i negatywne – jakie odczuwa odbiorca. Dotyczy to również uczuć towarzyszących odbiorowi oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Na doświadczenie użytkownika wpływają również interakcje z Tobą i przebieg współpracy. Dlatego kierując się zasadami UX, spełnisz ich potrzeby. Ale najpierw musisz przewidzieć, czego naprawdę chcą Twoi odbiorcy.

Dlaczego UX jest ważny przy tworzeniu strony internetowej?

Pamiętaj, że zasady UX są ważne zarówno podczas budowania strony internetowej i jej wersji mobilnej, jak i podczas tworzenia aplikacji mobilnej. Poza tym pamiętaj, że ważne jest nie tylko to, co jest ważne UX, ale także obszar objęty tymi zasadami. W tym przypadku jest to bardzo obszerny termin odnoszący się do:

  • Wygląd strony,
  • Czytelność,
  • Użyte czcionki,
  • Treść,
  • Interakcja z klientami ,
  • Interfejs,
  • Przesyłane informacje.

Czym jest UX i dlaczego ma znaczenie dla Twojej witryny

6 najważniejszych zasad UX

Hierarchia na stronie

UX odpowiada między innymi za stworzenie odpowiedniej hierarchii na stronie. Dzięki temu wszystkie informacje nie zlewają się w całość, a użytkownik może łatwo znaleźć potrzebne informacje, przyciski czy produkty. Zastanawiasz się, jak stworzyć taką hierarchię? Najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z podstawowych opcji, takich jak pogrubienie fragmentu treści, np. wezwanie do działania. Dobrą opcją jest też delikatne wystrzelenie danego słowa, użycie wyrazistego koloru, a nawet użycie pocisków i nagłówków. W końcu każdy z tych elementów ułatwia odbiorcy znalezienie interesującego zagadnienia, a jednocześnie skutecznie przykuwa wzrok.

Czytelne bloki tekstowe

Na pewno odwiedziłeś stronę z jednolitym, zwartym tekstem więcej niż raz, co robiłeś w tym momencie? Zwykle pierwszym odruchem jest wyłączenie tej strony, ponieważ jej wygląd jest zbyt nieatrakcyjny i przede wszystkim trudny do odczytania. Dlatego nie popełniaj tego błędu! Zgodnie z zasadami UX treści takie jak opisy produktów, kategorie czy artykuły powinny być podzielone na akapity o podobnej długości. Ułatwia to również dodawanie do nich pasujących tytułów. Jednak przede wszystkim tekst będzie czytelny, zrozumiały i pozytywnie odebrany przez potencjalnych klientów.

Zrozumiała wiadomość

UX obejmuje wiele różnych kwestii, w tym treści. Jednak nie chodzi tylko o budowanie konkretnych bloków tekstowych. Ważne jest również, abyś konstruował zrozumiałe zdania, aby mieć pewność, że klient Cię zrozumie. Dodatkowo dostosuj język do swoich odbiorców. Kierując swoją ofertę do specjalistów, możesz skorzystać ze słownictwa branżowego. Jeśli jednak Twoje produkty lub usługi są bardziej zróżnicowane, lepiej trzymaj się bezpieczniejszego słownictwa. Upewnij się również, że pytania, a zwłaszcza wezwanie do działania, są w pełni zrozumiałe dla odbiorców.

Przejrzysty interfejs

Projektując stronę internetową zgodnie z zasadami UX, musisz działać w taki sposób, aby użytkownik od razu wiedział, co na niej zrobić. Pomogą Ci w tym naprawdę zrozumiałe symbole, takie jak strzałki lub dziobki. Dobrym przykładem jest rozwijane menu – wystarczy dodać taki element graficzny obok tekstu, a odbiorca nie będzie się już zastanawiał, jak przejść do pozostałych podstron. Po prostu ułatw sobie poruszanie się po witrynie, a korzystanie z niej będzie niezwykle łatwe i intuicyjne.

Szybkie ładowanie

Masz ok. 15 sekund, aby zainteresować internautę Twoją stroną. Jeśli w tym czasie Twoja strona się nawet nie otworzy, już wiesz, że przegrałeś tę walkę. Dlatego jedna z najważniejszych zasad UX dotyczy szybkości ładowania sklepu internetowego lub strony internetowej. W końcu ma to znaczący wpływ na satysfakcję klienta, a jednocześnie pomaga stworzyć dobre “pierwsze wrażenie”. Nie ograniczaj się jednak tylko do włączenia swojej witryny. Ważny jest również czas ładowania zdjęć i przejścia animacji. Optymalizacja multimediów pomoże Ci osiągnąć ten cel.

Minimalizm

Nowoczesne strony internetowe tworzone są zgodnie z zasadami minimalizmu. Zastanawiasz się dlaczego? Przede wszystkim taki układ i wygląd serwisu pozwala zaoszczędzić czas użytkownikom, ale także zwiększa satysfakcję z korzystania z serwisu. Ta zasada UX wprowadzi również więcej ładu i porządku, a następnie poruszanie się po stronie będzie naprawdę przyjemne.

Jarosław Apanasewicz

O autorze:
Jarosław Apanasewicz jest założycielem Design Solutions. W ciągu ostatnich 12 lat pomógł tysiącom firm rozwijać się online dzięki tworzeniu ich stron internetowych, czy SEO. Jest ekspertem w budowaniu i zarządzaniu stronami internetowymi na CMS WordPress. Zajmuje się grafiką komputerową, UX/UI oraz SEO. Interesuje się dobrym designem, nowościami w dziedzinie technologii.

  • Stwórzmy wspólnie coś niesamowitego!!

    Design Solutions, ul. gen. Antoniego Madalińskiego 101/16, 50-443 Wrocław, +48 602 174 927, biuro@designsolutions.pl

    • Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.






      Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.






      Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.




      Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy w stanie szybciej i trafniej przygotować ofertę.


      Poniższe pola nie są obowiązkowe, jednak na ich podstawie będziemy mogli lepiej się poznać.


      Dołącz CV: